Országszerte több mint száz, fővároson kívüli helyszínen létesülhet új nyilvános e-töltőállomás egy tervezetten augusztusban megnyíló, 28 milliárd forintos támogatási lehetőség jóvoltából. A társadalmi egyeztetésre induló program a napelemmel és energiatárolóval felszerelt modern töltőpontok telepítését is ösztönzi - jelentette be az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében az Energiaügyi Minisztérium (EM).
Hibrid napelemes rendszerek akkumulátorral, elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen! (x)
A jövő a zöldenergiáé. Magyarország élenjáró szerepre tör a termelésében és tárolásában az otthonokban, az ipartelepeken és a gépjárművekben is. Az elektromos autók légszennyezés nélkül használhatók, csendesebbek a belső égésű motorral hajtottaknál, üzemeltetőik működési-karbantartási költségeket takaríthatnak meg. A kapcsolódó munkahelyteremtő iparfejlesztések előmozdítják a gazdasági növekedés helyreállítását, a versenyképesség megerősítését – sorolta az EM.
A nemzeti helyreállítási terv REPowerEU-fejezete terhére biztosított új támogatás célja az energiaátmenet felgyorsítása, a kibocsátásmentes közlekedéshez szükséges infrastruktúra kiépítése. A tervek szerint augusztusban induló kiírásra olyan vállalkozások jelentkezhetnek majd, amelyek elektromos töltőállomás üzemeltetői engedéllyel rendelkeznek. A pályázóknak legalább egy e-töltőállomás létesítésére kell vállalást tenniük a töltőpontokkal kevésbé ellátott járások egyikében. Vállalkozásonként minimum 100 millió és legfeljebb 6 milliárd forint forrás nyerhető el, alapesetben 15 éves futamidejű, kedvezményes hitelként, amelyet legalább 10 százaléknyi önerővel kell kiegészíteni. A nagyvállalatok az elszámolható költségek 35, a középvállalkozások 55, a mikro- és kisvállalkozások pedig 65 százalékát kaphatják meg állami hozzájárulásként – ismertette a feltételeket a minisztérium.
Vissza nem térítendő támogatás abban az esetben adható, ha a projektben tervezett töltőállomás priorizált járásban létesül, vagy villamosenergia-tárolóval és/vagy megújuló villamosenergia-termelő egységgel lesz felszerelve (ún. Hub-típusú), vagy a hazai TEN-T hálózat mentén helyezkedik el és nehézgépjármű töltésére alkalmas. A támogatásból épített vagy bővített töltőállomások minden töltőpontjának képesnek kell lennie intelligens töltésre. Kötelezően biztosítani kell az elektronikus fizetés lehetőségét. A kölcsönszerződéseket legkésőbb jövő április végéig meg kell kötni, a projektek fizikai befejezésének határideje 2027 ősze. A közlemény hangsúlyozta: a kormány az új támogatással megduplázza a közlekedés zöldítésére, az elektromobilitás terjedésére fordítható pályázati forrásokat.
Emlékeztetnek: a vállalkozások február eleje óta igényelhetnek vissza nem térítendő támogatást elektromos személygépkocsi, teherautó vagy kisbusz beszerzéséhez szintén a REPowerEU-keretből. A 30 milliárd forintos program egy jármű megvásárlásának költségeiből az akkumulátor kapacitásának függvényében akár 4 millió forintot is fedezhet. Mostanáig mintegy 3900 gépkocsi – köztük közel 3000 személyautó és több mint 900 kisteherautó – beszerzéséhez érkezett be kérelem. Az igényelt támogatások összértéke már meghaladta a teljes keretösszeg felét. A program jóvoltából Magyarországon 2024 első öt hónapjában az európai élmezőnybe tartozó arányban bővült a zöldautó-flotta. A tisztán elektromos járművekből februártól-májusig minden hónapban bármelyik megelőző havi darabszámnál többet helyeztek forgalomba hazánkban. Az új pályázattal ösztönzött beruházásoknak köszönhetően hatékony, gyors gépjárműtöltést lehetővé tevő elektromos töltőállomások jöhetnek létre. A fejlesztések érdemben segítik az országos lefedettség elérését, ezzel teszik kényelmesebben használhatóvá és vonzóbbá a tiszta és csendes zöldautókat – mutatott rá az EM.