Közbeszerzési eljárást indított a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 50 új elektromos autóbusz üzemeltetésére - tájékoztatta a BKK szerdán az MTI-t.
A tervek szerint a környezetbarát, teljesen elektromos meghajtású járművek 2025-ben állhatnak forgalomba a fővárosban – tartalmazza a közlemény. Ez korszakváltást jelent, mert a BKK – Magyarországon először – úgy indított közbeszerzési eljárást közforgalmú autóbuszjáratok üzemeltetésére, hogy a teljesítést teljesen elektromos meghajtású járművekkel várja el – tették hozzá. Mint írták: az október 25-én megjelent ajánlati felhívás 50 szóló elektromos autóbusz forgalomba állításával végzett szolgáltatást foglal magában. A buszok általános üzemeltetésén túl, mint a járművek karbantartása és a járművezetők alkalmazása, az elektromostöltő-infrastruktúra kialakítását és üzemeltetését is a leendő szolgáltatónak kell biztosítania.
Továbbá elvárás a járművekkel szemben, hogy olyan tulajdonságokkal és felszereltséggel rendelkezzenek – tágas férőhely, légkondicionálás, akadálymentesség, fedélzeti kamerák, korszerű utastájékoztató rendszer -, amelyek növelik az utasok komfortérzetét – fűzték hozzá. Emlékeztettek arra, hogy a 2025-től ütemezetten lejáró, 240 busz üzemeltetéséről szóló szolgáltatási szerződések kiváltására a BKK első körben szeptemberben három közbeszerzési eljárást indított 100 csuklós és 50 szóló autóbusz forgalomba állításával végzett szolgáltatásra. A 240-ből még fennmaradó 40 buszra vonatkozó közbeszerzési eljárások a tervek szerint még idén elindulnak – írták.
Felidézték, hogy a fővárosi buszflotta folyamatos fiatalításának köszönhetően már kizárólag alacsony padlós buszok közlekednek Budapesten. A BKV Zrt. autóbusz-állománya 2022. őszén 135 új járművel bővült, májustól pedig az ArrivaBus Kft. tulajdonában és üzemeltetésében összesen 150 korszerű, klimatizált, alacsony padlós és környezetbarát jármű állt forgalomba. Ennek ellenére még mindig csaknem 300 korszerűtlen autóbusz jár Budapesten, ezért az autóbuszpark megújítása és folyamatos frissítése továbbra is célja a fővárosnak és a BKK-nak. Közlésük szerint, a BKK szolgáltatói, az ArrivaBus Kft. és a BKV Zrt. az elmúlt időszakban többször teszteltek teljesen elektromos hajtású buszokat.
Mivel az Európai Bizottság által meghirdetett Zöld Megállapodás 2050-ig karbonsemleges Európai Uniót vízionál, a Budapesti Mobilitási Terv a buszágazatban a zéró emissziós járművek beszerzését preferálja. Ezzel összhangban már az összes Solaris-©koda Trollino trolibusz Budapesten közlekedik abból a 48 járműből álló flottából, amelyet kedvezményes áron sikerült beszereznie a BKK-nak, a következő években összesen 51 modern, alacsony padlós és légkondicionált CAF-villamos érkezik az Európai Unió támogatásával a fővárosba – olvasható a közleményben.