A Tesla olyan árháborút indított Kínában, amely tönkreteheti néhány autógyártó céget.
Csütörtökön 16 vállalat vezetői vettek részt a sanghaji China Auto Forumon tartott aláírási ceremónián, ahol elismerték és vállalták a fogadalomban foglalt négy pontot. Közöttük volt a BYD Co., a Nio Inc., a Xpeng Inc., a Geely és a Chery Automobile Co., míg a Tesla volt az egyetlen külföldi márka – olvasható a Bloomberg oldalán.
Az austini, texasi székhelyű elektromosjármű-gyártó tavaly év végén kezdte meg az árcsökkentést Kínában, ami arra késztette a többi nagy márkát is, hogy az eladások lassulása miatt meredek árengedményekkel csatlakozzanak.
A gyenge kínai kereslet részben a Covidból hozadéka, valamint abból a várakozásból, hogy az autóárak tovább csökkennek. Az ebből eredő készletfelhalmozódás egyenes utat nyitott a kedvezményekhez.
Az Ipari és Információs Technológiai Minisztérium utasította a Kínai Autógyártók Szövetségét, hogy hozza össze a 16 vállalatot a paktum aláírására.
Harci állomások
Az EV-gyártók közül Elon Musk Teslája és Kína legnagyobb autómárkája, a BYD állt az árháború élére a piacon. Már márciusban a Tesla sanghaji üzemében készült egyes modellek 14%-kal voltak olcsóbbak, mint 2022-ben.
Az árcsökkentések feldühítették a vásárlókat – a Tesla-tulajdonosok panaszkodtak az üzletekben és az elosztóközpontokban, egyesek még egy úgynevezett Experience Center-t is kifosztottak.
Már a csütörtöki aláírás előtt is voltak jelei annak, hogy a tendencia enyhülni kezdett. A csökkentések kevésbé agresszívvá váltak, és néhány esetben az árakat felfelé módosították, ahogy az eladások újra lendületbe jöttek. A Tesla sanghaji gyárának júniusi kiszállításai csaknem 20%-kal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest, és a kínai autógyártók, például a BYD és a Li Auto Inc. szállításai is megugrottak. A hatóságok arra számítanak, hogy a múlt havi új energiahajtású járművek eladásai 30%-kal emelkedtek 2022 júniusához képest.
“A megállapodás egy olyan időszakban jön, amikor az árháború már a szünetnél tart” – mondta Cui Dongshu, a Kínai Személyautó Szövetség főtitkára.
Béketárgyalások is kezdődtek
“A piac valószínűleg már számított az árháború végére, mivel az utóbbi hónapokban elég szilárd EV-keresletet látunk” – mondta Joanna Chen, a Bloomberg Intelligence elemzője. “Az autógyártók inkább az új modellekre támaszkodnak majd az eladások fellendítése érdekében.”
A cégeknek be kell tartani az iparági előírásokat, szabályokat, marketingtevékenységeket. A tisztességes verseny fenntartásának érdekében figyelniük kell a reklámozási módszerekre, nem használhatnak hamis reklámot a figyelemfelkeltés érdekében. A gyártás során az autógyártóknak a minőséget kell előtérbe helyezni, minőségi termékekkel kell dolgozniuk.