A svéd tehergépkocsi-gyártó Scania olyan napelemes pótkocsi-burkolatot akar kifejleszteni, amely energiát biztosíthat a plug-in hibrid járműveinek.
A 18 méter hosszú pótkocsi oldalain és tetején lesznek napelemek, a panelek összesen 140 négyzetmétert fednek majd le – írta az alternativenergia.hu. A becslések alapján Svédországban használva a rendszer évente 14 000 kilowattóra áramot lesz majd képes előállítani. A Scania szerint egy előzetes, szimulációkon alapuló vizsgálat azt mutatta, hogy a napelemekkel Közép-Svédországban 5-10 százalék megspórolható a kamionok töltéséből, míg a napsütéses Dél-Spanyolországban ennek kétszerese is. Svédországban tavasztól őszig elegendő a napsütés a rendszer számára, Spanyolországban viszont az év 80 százalékában. A mérnökök a projektben azt is fel akarják mérni, hogy a rendszer által megtermelt energia bevezethető-e a hálózatba, ha az akkumulátor teljesen fel van töltve, a járművet pedig éppen nem használják. A fejlesztést a svéd kormány innovációs hivatala, a Vinnova támogatja, de a partnerek között a napelemeket gyártó Midsummer, az Uppsalai Egyetem és a Dalakraft energetikai cég is megtalálható.
„Napelemeket korábban alkalmaztak már hajókon és lakókocsikon, de csak arra, hogy kiegészítőket, így hűtőszekrényeket és tűzhelyeket lássanak el árammal, nem pedig valódi energiaátvitelre” – mondta Eric Falkgrim, a Scania járműtervezési műszaki vezetője. A vállalat panelekkel felszerelt pótkocsiját, illetve kamionját az Ernst Express használja majd napi fuvarozásokra.
A Scania plug-in hibrid teheraútójának elektromos hatótávja a napelemes pótkocsi nélküli 60 kilométer. A jármű energiaszintje külső töltéssel és regeneratív fékezéssel is növelhető – utóbbi egy olyan energia-visszanyerő mechanizmus, amely a mozgási energiát az akkumulátorban eltárolható elektromos energiává alakítja, így lassítva le a járművet. A Scania szerint a teherautó 90 kilowattórás akkumulátora 35 perc alatt 80 százalékosra feltölthető.
A Scania múlt hónapban egyébként teljesen elektromos kamionját is bemutatta, ez maximum 250 kilométert tud megtenni egyetlen töltéssel. A cég folyamatosan vizsgálja, hogy miként teheti még hatékonyabbá akkumulátorait, emellett pedig saját működése kapcsán is a minél környezetbarátabb megoldásokra törekszik – hollandiai központjára például 2017-2018-ban 22 ezer napelemet telepítettek.