Megújuló energiaforrások

Forradalmi napelemes festék: évente 12 ezer km extra energia az autókhoz!

A Mercedes-Benz célja az, hogy a napelemes réteget az autók bármely felületére felvihessék.

Akár 3 millió forint állami támogatás napelemekre, otthonfelújítási támogatással! Kalkuláljon itt ingyenesen! (x)

20%-os hatékonyságú, nem szilíciumból készült, a hagyományos napelemmoduloknál olcsóbb fotovoltaikus bevonatot tesztel a Mercedes-Benz – számol be a PV Magazine. A cég több, jelenleg fejlesztés és vizsgálat alatt álló potenciális innovációt is ismertetett.

A fejlesztések a koncepciók széles skáláját ölelik fel, a kiterjesztett valóság szemüvegektől kezdve az újrahasznosított műanyagból és biotechnológiailag előállított anyagokból készült bőr alternatíváig. További fejlesztések közé tartozik az elektromos autók motorjába és sebességváltó egységébe integrált regeneratív fék, amely gyakorlatilag karbantartás- és kopásmentes, valamint a cellaszinten szabályozott akkumulátorok.

A termékek között szerepel egy napelemes festék, amely a járművek energiatermelésére tervezett fotovoltaikus bevonatként funkcionál. A festék mindössze 5 mikrométer vastagságú napelemmodulokból áll, amelyeket vékony pasztaként visznek fel a karosszériára. A festék olyan nanorészecskékből épül fel, amelyek a napenergia 94 százalékát átengedik. A Mercedes-Benz célja jelenleg az, hogy négyzetméterenkénti 50 grammos tömeggel bíró technológiát formától és szögtől függetlenül a jármű bármely külső felületére felvihesse.

A vállalat szerint a festék hatékonysága 20%. Egy közepes méretű terepjáró esetében, 11 négyzetméteres napelemes felülettel a bevonat ideális körülmények között, a vállalat stuttgarti telephelyének napsugárzási értéke mellett évente akár 12 ezer kilométer megtételéhez elegendő energiát is tudna termelni.

A Mercedes-Benz kevés további részletet árult el a cellatechnológiáról, a vállalat azt viszont közölte, hogy a napelemes festék nem tartalmaz ritkaföldfémeket vagy szilíciumot. Az anyag nem mérgező, könnyen hozzáférhető nyersanyagokból készül, és újrahasznosítható, és előállítása lényegesen olcsóbb, mint a hagyományos napelemmoduloké.

A Mercedes-Benznek nem ez az első napelemes kezdeményezése. Közel három évvel ezelőtt a vállalat a Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE-vel együttműködve szilíciumcellákat használó napelemes tetőt fejlesztett ki a Vision EQXX nevű koncepciójához.