Környezetvédelem

Drágulás jöhet a napelemes piacon?

Emelkedtek a napelemmodulok szállítási költségei, ami semmiképp sem jó hír árazás szempontjából.

Hibrid napelemes rendszerek akkumulátorral, elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen! (x)

Emelkedtek a napelemmodulok szállítási költségei a Távol-Kelet és az Egyesült Államok nyugati partvidéke, Észak-Európa és a Mediterráneum közötti kereskedelmi vonalakon – számol be a PV Magazine. Mivel a szállítás az összköltségek mintegy 4 százalékát teszi ki, a változás komoly következményekkel járhat. A Xeneta, a norvég tengeri és árufuvarozási tarifa benchmarking platform adatai alapján a konténerszállítás azonnali tarifái 2022 óta a legmagasabb szintet érték el. A cég szerint a Távol-Keletről az USA nyugati partvidékére szállított áruk átlagos spot ára június 1-jén elérte az 5170 dollár per FEU-t (40 láb egyenértékű egység). Ez az érték 57 százalékkal több, mint májusban, és 640 napja a legmagasabb. Az azonnali árfolyamok júniusban várhatóan 6250 dollár per FEU-nál érik el a maximumot, ami alig marad el a vörös-tengeri válság csúcsától (6260). A Távol-Kelet és Észak-Európa közötti kereskedelmi vonalon 5280-as az érték, ami meghaladja a vörös-tengeri válság idején elért árfolyamot (4839). Ez a legmagasabb árfolyam ezen a vonalon 596 napja, és 63 százalékos emelkedést jelent április 29. óta. A Xeneta hasonlót állapított meg a Távol-Kelet és a Földközi-tenger között, ahol az azonnali árfolyamok várhatóan meghaladják majd a válság csúcsát. Az árfolyamok emelkedése valószínűleg jelentős hatással lesz a modulárakra.

A Xeneta szerint a piacot a Vörös-tengeren zajló konfliktus, a kikötők zsúfoltsága, illetve a szállítmányozók azon döntése sújtotta, hogy a harmadik negyedév előtt – amely a hagyományos főszezon – előrehozzák az importot. A Xeneta vezető elemzője, Peter Sand szerint a legutóbbi spot árfolyamemelések ellenére a növekedés nem olyan gyors, mint májusban. A szakértő úgy véli, hogy a hosszú távú szerződések alapján alacsonyabb díjszabást fizető szállítmányozók rakománya a kikötőben maradhat, éppen ez történt a Covid-19-pandémia alatt is. Ez további felárakat eredményezhet, így tudnak csak helyet biztosítani a rakományoknak. „Ilyen esetekben nincs más lehetőségük, mint hogy ezeket a költségeket közvetlenül a szállítmányozó ügyfeleikre hárítsák át” – tette hozzá.