A kulacsok iránti keresletnövekedés körülbelül 10 éve kezdődött Magyarországon, köszönhetően a környezettudatos szemléletmód terjedésének, valamint az egészséges életmód népszerűvé válásának.
A pandémia egyértelműen még népszerűbbé tette a terméket, és bár az elmúlt időszak alapanyagár növekedése a kulacsokat is elérte, még mindig felfelé ívelőben van a piac. A januártól életbe lépő, palackokra vonatkozó visszaváltási rendszer és betétdíj pedig újabb lökést adhat a keresletnek.
Az ár és a kényelem is a kulacsoknak kedvez
„A visszaváltási rendszernek két olyan pontja is van, ami miatt várhatóan még népszerűbbek lesznek a kulacsok. Az egyik az ár: a beépített visszaváltási díjak 1 decilitertől – 3 literig terhelik majd a fogyasztót. A másik a tárolás: a PET palackokat, fém- és üdítősdobozokat sem lehet majd összetömörítve tárolni otthon és úgy visszavinni az automatákhoz. Várható, hogy a fogyasztók inkább vásárolnak majd nagyobb – 1,5-2 literes – kiszerelésű termékeket, mint több darab 0,5-1 literes italt. Ezeket azonban nem fogják magukkal vinni, hanem átöntik azok tartalmát újratölthető kulacsokba” – tájékoztat Kárpáti Zsolt, a Vectra-Line, Magyarország egyik legnagyobb papírírószer és irodaszer forgalmazójának ügyvezetője.
Kiemeli: egyetlenegy újratölthető palack egyébként több ezer egyszer használatos műanyagpalackot képes helyettesíteni a folyadékbeviteli szokásainktól függően.
PET palackot újratölteni veszélyes
Magyarországon a 2000-es évek közepén rendkívüli keresletnövekedés volt tapasztalható a palackozott vizek iránt, ez pedig jelentős mennyiségű PET hulladék keletkezésével járt. Hazánkban a palackos vizek állandó, rendszeres fogyasztása indokolatlan, hiszen kiváló minőségű vízkészletekkel rendelkezik az ország. A PET palackok szakszerű visszagyűjtése, újra hasznosítása pedig még ma is jelentősen alul marad a kibocsájtás mértékéhez képest. A korábban Magyarországon kapható műanyag kulacsok nem voltak népszerűek a színek/minták/alapanyag nem túl magas minősége miatt. Kárpáti Zsolt elmondta: az egyik legnépszerűbb márka, az Ars Una szakértői is megdöbbentek, hogy mekkora sikert aratott a
márka 8 ével ezelőtt piacra dobott terméke. Már a bevezetést követő 2-3 évben rekordokat döntött a forgalmuk kulacsokból. „Szerencsére egyre kevesebben választják azt a megoldást, hogy újratöltik a kiürült PET palackokat. Mind az üdítő és ásványvíz gyártók, mind pedig maguk a PET (poliatelén-tereftalátból készült) palackok gyártói kimondottan egyszer használatos műanyagnak árulják ezeket.
Ezekből káros vegyületek oldódhatnak ki, törés, melegedés, hosszantartó tárolás következtében, illetve a tárolt termék savbázis egyensúlyától függően” – hangsúlyozza a Vectra-Line szakértője.
A kulacsoknak is van szavatossági ideje
Az, hogy egy kulacs mennyi ideig használható biztonságosan, több tényezőtől függ. Különbséget kell tenni az üveg és fém kulacsok, valamint a műanyagok között. Egy tényező azonban az összes kategóriára igaz: fontos a rendszeres és alapos tisztításuk. Ha nem csak vizet, hanem különböző cukor vagy gyümölcs koncentrátumokat tartalmazó italokat fogyasztunk belőlük, akkor még alaposabb odafigyeléssel. Kárpáti Zsolt kiemelte: rendeltetésszerű használat esetén az üveg és fém kulacsokra jellemző, hogy a használat
sűrűségétől függetlenül is több év után lehet indokolt a csere, és akkor is elsősorban a zárószerkezet alkatrészeinek kopása vagy elöregedése miatt. Ezzel szemben a műanyag palackokat érdemes cserélni anyag elhasználódás miatt legkésőbb 3 évente (vagy a zárószerkezet alkatrészeinek kopása esetén). Tapasztalatok azt mutatják, hogy az iskolások akár egy iskolaéven belül több kulacsot is „elhasználnak”, eltörik, elhagyják, vagy a folyamatos tisztítástól lekopik a minta és újat vásárolnak.
Az alapanyagárak emelkedése a kulacsgyártást is érinti
Az elmúlt két évben jelentős áremelkedés következett be a piacon, az alapanyagárak, energiaköltségek, az árfolyamok és a szállítási költségek miatt. Egy adott termék ára akár megduplázódhatott két év alatt, ami jelentősen befolyásolta az elmúlt időszak keresletét. Elkezdődött a „lefelé vásárlás” és a hosszabb használati idő, azaz nem abban az ütemben cserélik a terméket, mint korábban. Emiatt és a környezettudatossági szempontból is egyre népszerűbbek a kiegészítő alkatrészek: kulacstető, kulacstetőbe való plusz szilikon stb. „A kereslet ennek ellenére még mindig nő, a modern technológiáknak köszönhetően ma már a kisiskolások számára alapfelszerelés lett a magas minőségű, speciális műanyag ötvözetekből készült BPA mentes kulacs. A szülők számára egyre fontosabb, hogy
mosogatógépben is mosható legyen, ne vegyen át ízt, szagot, ne színeződjön el, és minél hosszabban ellenálljon a penészedésnek. A modern nyitó-záró rendszerek pedig megakadályozzák, hogy a kulacs tartalma a táskában kössön ki. Ebben a korosztályban leginkább a 500-600 ml-es termékek a keresettek” – emeli ki a szakértő. Hozzáteszi: a „szívókás megoldást” a legkisebb korosztály kedveli. A csavaros típus is szélesen elterjedt, de inkább az egyetemisták és a felnőttek körében és nagyobb, 600-800 ml-es kivitelben.
A COVID a kulacspiacot is felrobbantotta
A pandémia alatt robbanásszerűen nőtt a kereslet, hiszen a túrázás, kirándulás volt szinte az egyetlen lehetőség a bezártság elkerülésére. Ekkorra megjelentek már a választékban a magas minőségű, hőmérsékletet hosszan megtartó, duplafalú, fém, üveg és egyéb kulacsok is, amik tovább erősítették a keresletet. A kulacsok iránti keresletre jellemző a szezonalitás: a kirándulási időszak kezdete mindig erős, ugyanez mondható el az iskolaszezonra, amikor a gyerekek rendszerint új kulacsot kapnak az új iskolaévre. Jellemzően a tavaszi és nyári hónapokban jobban keresik a könnyű műanyag kiviteleket, a duplafalú fém termoszok pedig inkább téli termékek, míg a masszívabb, de sokkal természetesebb hatást keltő üveg kulacsokra egész évben van kereslet. A fém és üveg kulacsok valójában egy szűkebb réteget szolgálnak ki, keresletük az utóbbi ideig töretlen volt, az elmúlt két évben bekövetkezett ugrásszerű árnövekedésük azonban jelentősen visszavetette a keresletüket.
A trendek egyrészt a mintákra érvényesek, keresik az aktuálisan trendi színeket, mintákat. Ezekre a trendekre „ráültek” a sport áruházak és a diszkont láncok is, így ma már szinte mindenhol elérhetőek a termékek a legszélesebb minőségi és árszintet tekintve. A férfiak is elkezdtek egyre többen és egyre többet kulacsot és termoszt használni, így a sötét színek iránti kereslet is ugrásszerűen nő. „Érdekesség, hogy bár a legtöbben téli termékként gondolnak a termoszra, fontos tudnunk, hogy azok a hideget is nagyon hatékonyan tartják, tehát aki a forró nyári kánikulában sokáig szeretné élvezni a hűsítő jegestea élményét az bátran használjon nyáron is termoszt” – összegez a Vectra-Line ügyvezetője.