Megállapították, hogy a munkára használt, jellemzően céges teherautók sokkal fiatalabbak, mint a forgalomban legnagyobb számban jelen lévő személygépkocsik.
Négy városban, Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden 673 jármű műszaki-környezetvédelmi állapotát ellenőrizték szeptember 21. és 25. között: tíz gépkocsiból csak egy-kettő paraméterei voltak kifogásolhatók; a dízelautók nagyobb arányban feleltek meg, mint a benzinesek; a teherautók voltak a legfiatalabbak és feleltek meg leginkább a környezetvédelmi szempontoknak – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) csütörtökön az MTI-vel.
A nehéz tehergépkocsik és nyerges vontatók összességében korszerűbb és tisztább állománya többek között annak tudható be, hogy a járművek közlekedése után fizetendő útdíj mértékét részben a környezetvédelmi kategória alapján állapítják meg – fűzték hozzá. Megjegyezték, hogy a járművek kedvezőbb környezetvédelmi mutatói a környezeti terhelés mérséklődését, a levegő minőségének javulását eredményezik, végső soron élhetőbbé teszik a településeket.
Az idén már huszonnegyedik alkalommal megrendezett közúti közlekedési környezetvédelmi akció célja a magyarországi gépkocsiállomány átlagos állapotának felmérése, és a közlekedők figyelmének felhívása autójuk esetleges hibáira. A közlemény szerint a közúti ellenőrzés az elmúlt évekéhez hasonló eredményt hozott, tíz gépkocsiból csak egy-kettő esetben találtak kifogásolnivalót a szakemberek. A dízelüzemű járművek nagyobb arányban feleltek meg maradéktalanul az előírásoknak, mint a benzinesek.
Általános tapasztalat, hogy a haszongépjárművek átlagos életkora alacsonyabb a személyautókénál, és a környezetvédelmi szempontoknak is a teherautók tesznek eleget inkább. Az ötnapos akcióban, naponta változó helyszíneken 413 személygépkocsit és 260 haszongépjárművet – köztük hat nyerges vontatót – ellenőriztek. A vizsgált személygépjárművek nagyjából kétharmada benzinüzemű volt, a dízelesek aránya meghaladta a 33 százalékot. Az ellenőrzött autók átlagos életkora 14,7, a kishaszonjárműveké 10,3, a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveké 8,7 év volt. A hat nyerges vontató átlagéletkora mindössze 4 évre jött ki.
A kirívóan rossz beállítású, erősen szennyező gépkocsival közlekedőknek két hónapon belül időszakos műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton kell megjelenniük járművükkel, addig a szükséges javításokat el kell végeztetniük – hangsúlyozták. A tárca tájékoztatása szerint az ellenőrzés idén kísérleti jelleggel zajméréssel bővült. A közlemény szerint Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár kijelentette: a magyarországi üvegházhatásúgáz-kibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül 98 százalékban a közúti közlekedés felel.
A kibocsátás csökkentése nagymértékben elősegíthető a járműállomány korszerűsítésével, frissítésével. Többnyire káros hatásúak azok a leggyakrabban teljesítménynövelés céljából, változatlan fogyasztást ígérve elvégzett beavatkozások is, amelyek a paraméterek módosításával a levegő- és zajszennyezés növeléséhez vezetnek, megrövidítik a jármű élettartamát. “Így már az is jelentős előrelépést hozhat, ha saját biztonságunk és a tiszta Magyarország érdekében jobban odafigyelünk autónk állapotára, rendszeres, szakszerű karbantartására” – mondta az államtitkár.